„RUDÁ
EMMA“
Bída, útisk a
touha po svobodě naplňovaly první léta života Emmy Goldman. Narodila se v chudé
židovské rodině v Rusku - zaostalé a silně antisemitské zemi. Od počátku ji tak
pronásledovala touha utéci - zprvu jen v říši snů a fantazie, později úvahami o
vzdělání v cizině a nakonec i konkrétními myšlenkami na emigraci.
Život „rudé
Emmy“ začal 27. června 1869 v malém ruském městě Kovnu, které se dnes
již nachází na území Litvy. Rodina živořila v židovském ghettu a čas od času se
stěhovala za lepšími „příležitostmi“. Otec, frustrován bídou a nenávistí okolí
k Židům, obracel svůj hněv často proti vlastní rodině. Když bylo Emmě dvanáct,
celá rodina přesídlila do Petrohradu a to v atmosféře konce starých pořádků po
zavraždění cara Alexandra II. Zde se Emma poprvé setkala s názory ruských narodniků
a nihilistů. Doslova ji uchvátila kniha Černyševského Co dělat? -
hlavní hrdinka Vera, politicky angažovaná pracující dívka, se stane pro Emmu
novým vzorem a nahradí dříve obdivovanou biblickou Juditu. S nadějí, že pozná
moderní styl výuky, opouští Emma krátce poté Rusko a odjíždí studovat na
německé gymnázium. Ve skutečnosti se musí střetávat s rutinními a
autoritářskými učebními metodami a ke všemu si ani příliš nerozumí s německými
příbuznými. Alespoň se jí daří soustředit se na nové zájmy, kterými se staly
literatura, opera a klasická hudba.
Po návratu do
Ruska začíná intenzivně přemýšlet o odjezdu do Ameriky. Stále přísnější otec jí
sežene namáhavou práci v továrně na korzety, nutí ji také vstoupit do předem
smluveného manželství. Odmítajíc jeho nátlak, prchá v roce 1885 šestnáctiletá
Emma v doprovodu své starší nevlastní sestry Heleny do Ameriky.
Setkání
s „Novým světem“
„Stály
jsme s Helenou v přístavu, tisknuly se k sobě a pozorovaly, jak se náhle z mlhy
vynořuje socha Svobody. Ach, to je ona, symbol naděje, volnosti, příležitosti!
Držela svou pochodeň, aby posvítila na cestu do svobodné země, na azyl pro
utiskované ze všech koutů světa. Také my, Helena a já, jsme toužily najít své
místo ve šlechetném srdci Ameriky...“, tak později
vzpomínala na svůj příjezd. Ale romantické představy byly rychle vystřídány
drsnou realitou. Prvním místem jejich pobytu se stal Rochester, kde si Emma
našla práci v továrně. Postupně se připojila k sílícímu hnutí za zlepšení
pracovních podmínek, které byly v průmyslových Spojených státech ještě horší
než v zaostalém Rusku.
Klíčovým
momentem se staly chicagské události v roce 1886, které vyvrcholily
zinscenovaným procesem proti anarchistickým a odborovým aktivistům. Také Emma
Goldman se zapojila do agitace za osvobození vězněných. Přestože již předem
bylo známo, že půjde o justiční vraždu, byli 11. listopadu 1887 čtyři anarchisté
popraveni.
S tím, jak
krystalizovalo Emmino politické přesvědčení, změnily se také její názory na
soukromý život. I když riskovala stigma rozvedené ženy, opustila svého muže a
vyvázala se tak z krátkého, ale deprimujícího manželství. Nový život pro ni
začal v New Yorku, kde ji také „objevil“ známý anarchistický řečník Johann
Most. Rozpoznal Emminu výmluvnost i oddanost myšlence a zorganizoval její první
řečnické turné. Plna politického idealismu se zamilovala do ruského emigranta Alexandra
Berkmana, který se stal jejím celoživotním přítelem a soudruhem. V roce
1892 vyprovokoval Henry Caly Frick z oceláren v Carnegie krvavý střet s dělníky
ze závodu v pennsylvánském Homesteadu. Berkman a Goldman se rozhodli sáhnout k
odvetě. Berkman přijel do Homesteadu a postřelil Fricka, ten ale útok přežil.
Alexander byl odsouzen ke 22 letům vězení. Přestože mu Emma při přípravě
pomáhala, kvůli nedostatečným důkazům se jí podařilo uniknout trestu. Na čas se
pak stáhla z veřejného života, aby se vyhnula pronásledování. Když se po nějaké
době opět „vynořila“ a kritizovala dřívější akty individuálního násilí, začalo
jedno z jejích politicky nejaktivnějších období - přednášela po celých Státech,
přispívala do četných periodik (The Alarm, New York World...) a vydávala vlastní
časopis - Matka Země (Mother Earth). Část veřejnosti ji ale pod
vlivem masové protianarchistické propagandy stále považovala za nebezpečnou
vražedkyni. Když v roce 1901 anarchista Leon Czolgosz smrtelně postřelil
prezidenta Williama McKinleyho, snažila se bezprostředně poté policie Emmu do
celého případu zaplést. Jako záminka pro uvěznění stačilo, že Czolgosz
navštívil jednu z jejích přednášek. Ironií osudu se právě touto přednáškou
Goldman pokoušela vyvrátit obecnou představu o anarchismu jako násilné doktríně.
Represivní složky nesehnaly žádné usvědčující důkazy, takže musela být Emma
opět propuštěna.
Co
skutečně znamená svoboda
Jedním z
hlavních témat se pro Emmu stala svoboda projevu. Přes její formální existenci
byla Goldman již v roce 1893 odsouzena k 10 měsícům vězení jen za to, že
nabádala davy nezaměstnaných a hladových dělníků, aby se nespoléhaly na
standardní volební proces, ale vyšly do ulic demonstrovat. Po smrti prezidenta
McKinleye se situace ještě zhoršila. Represe kulminovala přijetím série zákonů
z let 1917 - 1918 proti vyzvědačství a protistátní činnosti (Espionage and
Sedition Acts), které postihovaly mnohaletým trestem odnětí svobody ty, kdo
aktivně vystupovali proti vstupu USA do první světové války.
Oklešťování
práv zaručených prvním dodatkem k Ústavě začali kritizovat i liberálové a
některé další skupiny. Vládní snahy umlčit Goldman přivedly mnohé občany k
tomu, že podporovali Emmino právo na svobodný projev, i když s jejími názory
absolutně nesouhlasili. Emma pravidelně přednášela na toto téma a již v roce
1903 pomáhala založit Ligu za svobodu projevu (The Free Speech League), později
úzce spolupracovala s anarchosyndikalistickými odbory IWW (Industrial
Workers of the World) při jejich vlastní kampani... Na jednom z mítinků pro
pracující (1908) v St. Louis slyšel Emmu i Roger Baldwin, pozdější zakladatel
Amerického svazu pro občanské svobody, kterého Goldman zcela zásadně ovlivnila.
Svůj obdiv vyjádřil mnoho let poté, když jí v dopise napsal, „...navždy
jste zůstala hlavní inspirací mého života, díky Vám jsem poznal, co skutečně
znamená svoboda...“, také často opakoval, že „Emma Goldman mi
nezprostředkovala jen kontakt s novou literaturou, ale také s novými lidmi -
někteří z nich si říkali anarchisté, jiní libertariáni či milovníci svobody...
spoutáni byli jedním principem - touhou po životě bez nátlaku a donucení“.
Pro Emmu bylo
osudovým náhodné setkání s Benem Reitmanem, který se stal v letech 1908
- 1916 nejen jejím milencem, ale i organizátorem úspěšného přednáškového turné.
Během let změnila Emma koncepci svých vystoupení. Jádro přednášek již netvořil
výklad o anarchistické teorii, Emma se snažila především o její aplikaci na
dobově aktuální sociální a politické otázky - socialismus, plánované
rodičovství, emancipaci žen, volnou lásku, svobodu slova... Její veřejné
projevy byly velmi různorodé - nedělalo jí žádný problém hovořit jeden den o
generální stávce, druhý den na téma homosexualita a ještě týž večer přednášet o
významu moderního dramatu pro společnost. Jen v roce 1910 absolvovala 120
vystoupení, a to ve 37 městech 25 států, přičemž její názory slyšelo 25 000
lidí.
Emmina křížová
výprava za svobodu slova byla ukončena její deportací ze Spojených států, které
kritizovala za účast v první světové válce do Ruska, kde musela riskovat
politickou izolaci ze strany radikální levice. Stala se totiž jedním z
nejhlasitějších kritiků politických represálií v Sovětském svazu.
Sexuální
emancipace
Historické
studie často přehlížejí průkopnickou roli Emmy Goldman v boji za plánované
rodičovství a používání antikoncepce. Emma poprvé začala intenzivně přemýšlet o
nutnosti spojit ideu ekonomického osvobození pracujících s myšlenkou na
osvobození sexuální v 90. letech 19. století, kdy pracovala jako
zdravotní sestra a porodní asistentka mezi chudými imigranty. Nejenže odmítala
nátlak k uzavírání manželství a propagovala volnou lásku a rovnoprávné vztahy
mezi mužem a ženou, ale především prosazovala sexuální osvětu, antikoncepci a
právo na potrat. Své názory si ještě utvrdila na neomalthusiánském kongresu
(1900). Při návratu do Spojených států se jí dokonce podařilo propašovat
některé antikoncepční prostředky a informační materiály. Její přednášky na
dělnických mítincích či v ghettech sociálně slabých se čím dál častěji zabývaly
i sexuální osvětou a „právem dítěte nenarodit se“.
Goldman
přivedla do kampaně proti zákonu z roku 1873 (zakazujícího distribuci
literatury o antikoncepci) Margaret Sanger, později věhlasnou
aktivistku, se kterou spolupracovala až do roku 1915, kdy se vzhledem k
odlišným názorům na vhodnou strategii vzájemně odcizily. Margaret Sanger,
vydavatelka časopisu Woman Rebel, se rozhodla propagovat samostatnou linii při
prosazování myšlenek plánovaného rodičovství. Tento pragmatický názor v sílícím
hnutí postupně převážil. Naopak Emma jako anarchistka vždy zdůrazňovala širší
kontext tohoto problému - svoboda ženy, zda mít či nemít dítě, je
determinována i sociálním, politickým a ekonomickým prostředím. Jednoznačně tak
odmítala myšlenku izolovaného boje za „reprodukční práva“, boje, který by
neusiloval zároveň o odstranění dalších systémových nerovností a forem
diskriminace. Emma byla za své aktivity několikrát uvězněna. Soudní proces z
roku 1916, kdy byla obžalována z porušení zákona z r. 1873, přitáhl velkou
pozornost mnoha spisovatelů, umělců i intelektuálů a problém do značné míry
zpopularizoval. Ben Reitman, Emmin milenec a organizátor jejích přednášek, byl
také uvězněn - na šest měsíců za veřejnou propagaci antikoncepce, což byl před
rokem 1920 vůbec nejdelší trest, který ve Spojených státech za obdobnou
aktivitu soudy uložily.
Dva
nejnebezpečnější anarchisté musí zmizet
Přestože Emma
nebyla pacifistka, zastávala také ona anarchistický postoj, že stát nemá žádné
právo vést válku. Většina moderních válek byla podle ní vyprovokována ve prospěch
kapitalistů na úkor pracujících - povinné odvody byly jen další formou
nelegitimního donucení ze strany mocných. Ve chvíli, kdy začalo být zřejmé, že
Spojené státy vstoupí do války, věnovala Emma značnou část svých příspěvků v
Mother Earth kritice válečných příprav. Goldman samozřejmě nebyla jediná:
protiválečná koalice zahrnovala liberály, socialisty, anarchisty i pokrokové
odboráře. Federální vláda zareagovala hysterickým patriotismem a represemi, v
jejichž čele stál prezident Woodrow Wilson. Vydávání Mother Earth, stejně jako
mnoha dalších antimilitaristických časopisů, bylo úředně zakázáno. I přes tyto
obstrukce a přesto, že věděla o hrozbě deportace ze země, Emma pokračovala v
protiválečné agitaci.
Během týdne, v
němž Spojené státy oficiálně vstoupily do první světové války, pomáhala s
vytvořením No-Conscription League (Liga proti odvodům) a opakovaně
vystupovala s kritikou povolávacích rozkazů. Vláda samozřejmě nečekala dlouho s
odpovědí. 15. června 1917 byla Emma Goldman - spolu s Alexandrem Berkmanem -
uvězněna a obžalována ze spiknutí proti odvodové povinnosti. Oba byli odsouzeni
k dvouletému trestu odnětí svobody s možností deportace po jeho vypršení. Po
neúspěšném odvolání k Nejvyššímu soudu Emma vykonala svůj trest ve věznici
státu Missouri v Jefferson City. Byla propuštěna vlastně jen proto, aby mohla
být zanedlouho znovu uvězněna na popud šéfa jednoho z oddělení ministerstva
spravedlnosti - J. Edgara Hoovera. Ten se podílel již na prohledání kanceláře
Mother Earth v r. 1917. Zabavené knihy a rukopisy využil k získání informací o
radikální levici, většinu z nich potom zničil. Deportace Emmy Goldman a
Alexandra Berkmana, které označil za „nade vší pochybnost dva
nejnebezpečnější anarchisty v této zemi“, se pro Hoovera stala doslova smyslem
života. Jako zvláštní asistent ministra spravedlnosti A. Mitchella Palmera
začal shromažďovat důkazy proti oběma osobnostem anarchistického hnutí. Jeho
úsilí bylo završeno 21. listopadu 1919, kdy osobně přihlížel, jak Goldman,
Berkman i dalších 200 radikálů - emigrantů, odplouvá za „doprovodu“ stočlenné
stráže na palubě lodi Buford do Sovětského svazu. I po deportaci ale Hoover za
pomoci FBI monitoroval exilové aktivity obou anarchistů, tak moc mu přirostli k
srdci.
Roky
v exilu
S krátkou
výjimkou, kterou představovalo devadesátidenní přednáškové turné v roce 1934,
strávila Emma Goldman zbylé roky života v exilu (1919 - 1940) mimo Spojené
státy. Během té doby žila v Rusku,.Švédsku, Německu, Francii i Kanadě, ale
nikde již nenašla opravdový domov. Paradoxně nejhorší stavy zažívala v rodném
Rusku. Hned po příjezdu byla šokována autoritářským bolševickým režimem, který
pronásledoval veškeré politické odpůrce (včetně anarchistů) a který zcela
pohrdal individuální svobodou jednotlivce, pro Emmu tak důležitou. Nekritizovala
revoluci jako takovou, ale striktně ji oddělovala od následného totalitního
bolševického režimu. Také v Rusku pokračovala v propagaci svobody slova. Emma s
Alexandrem se osobně roku 1920 setkali s Leninem, kterému položili konkrétní
otázky na osud mnoha nezvěstných a vězněných anarchistů. Leninova odpověď byla
vyhýbavá a zcela nedostatečná. Goldman přijala Kropotkinovu myšlenku, že „bolševismus
se stal spiknutím proti revoluci“. Berkman na rozdíl od Emmy tehdy
ještě jako mnoho dalších anarchistů bolševikům částečně důvěřoval. Klíčová
změna přišla s rokem 1921. Tehdy proběhla v Petrohradě stávka hladovějících
dělníků a 7. března Kronštadtské povstání. Oba masové protesty byly násilně
potlačeny represivními složkami. Berkman si 7. března poznamenal do svého
diáře: „Je šest hodin. Kronštadt byl napaden. ... Mé srdce je otupělé
beznadějí; něco ve mně zemřelo“.
Ve své knize My
Disillusionment in Russia (Mé vystřízlivění v Rusku) z roku 1923 Emma
naplno rozvinula argumentaci proti bolševickému státu, který fakticky
zlikvidoval revoluci i její ideály. Vyhraněný antibolševismus Goldman částečně
izoloval od dalších evropských i amerických levičáků, kteří si v té době ještě
nechtěli připustit zrůdnosti nového sovětského režimu.
V roce 1924 se
přestěhovala do Londýna, ale právě kvůli kritice bolševismu zůstávala osamocená
- neustále na ni útočí představitelé pravice i levice. Navíc ji iritovala
netečnost a rezervovanost Britů, a to tak, že píše Berkmanovi: „Dokonce i
nejlepší Angličané mě v podstatě paralyzují...“. Přestože má politické
výhrady k instituci manželství, uzavírá čistě formální sňatek s Jamesem
Coltonem z Walesu. Získává tím britské občanství a může bezpečně cestovat.
Ve dvacátých a
třicátých letech si dopisuje s řadou anarchistů z Ameriky i Evropy a je aktivní
ve francouzské komunitě vypovězených Američanů. Přestože citově i finančně
strádá, publikuje mnohé příspěvky a píše další knihy. V roce 1931 vydává
tisícistránkovou autobiografii Living My Life. Životopis obsahuje
mimo politických názorů i úryvky z četné korespondence, která dokumentuje
široké spektrum Emminých zájmů a vědomostí. Její politický i kulturní rozhled
můžou doložit i jen samotné názvy některých z mnoha dalších esejů a prací (Socialismus:
chycen v politické pasti, Anarchie a otázka pohlaví, Sociální význam moderního
dramatu,...).
Během exilu se
Goldman i její advokáti opakovaně pokoušeli o získání povolení k návratu do
USA. Doufala, že by ve Spojených státech, kde žili její přátelé i příbuzní,
mohla být její politická práce efektivnější. První pozitivní odpověď přišla až
s nástupem Roosevelta, ale ani administrativa tvůrce New Deal jí neumožnila
delší návštěvu než devadesátidenní pobyt. Emmě bylo navíc
nařízeno, aby své přednášky omezila jen na 2 témata - literaturu a drama. V
levicových kruzích byla vystoupení přijata s nadšením, ne tak v FBI, jejíž
agenti Emmu na Hooverův příkaz sledovali. Goldman totiž mluvila o
„dramatických“ světových událostech - fašismu, stalinismu, Hitlerovi...
Španělské
naděje
Když vypukla v
červenci 1936, měsíc po tragické sebevraždě Alexandra Berkmana, španělská
občanská válka, bylo Emmě už 67 let. Šance na úspěch anarchistické revoluce jí
pomohla překonat hlubokou skepsi. Přes svůj pokročilý věk se od počátku
zapojila do pomoci španělským soudruhům a to s entusiasmem, který připomínal
její nadšení v prvních letech po příjezdu do Ameriky. Španělské události
považovala Goldman „za historicky první revoluci pracujících skutečně
inspirovanou anarchistickými ideály“, ne jen za boj s nastupujícím
fašismem. Když navštěvovala zkolektivizované vesnice v Aragonu (1936) a Levantě
(1937), byla ohromena úspěchy. Prohlásila tehdy: „Abyste viděli revoluci,
musíte jít do menších měst a vesnic... v Madridu, Valencii a Barceloně mé srdce
tápe“.
Na požádání
přátel vedla propagační kampaň v Anglii za pomoc španělským anarchistům. Na
druhou stranu kritizovala některé kroky anarchistických „předáků“,
které považovala za kompromisní a reformistické (vstup do vlády, spolupráce s
bolševiky...), v čemž jí historie opět dala za pravdu. Zúčastnila se ještě
kongresu libertinských antifašistických organizací v říjnu 1938. Na jaře roku
1939, po definitivním vítězství fašistů, opouští zemi a odjíždí do Kanady.
I zde
organizuje pomoc pro vězně či uprchlíky ze Španělska, snaží se pro ně získávat
politický azyl často ve spolupráci s Mujeres Libres (Svobodné ženy - španělská
organizace anarchistek). Aktivně podporuje i další levicové aktivisty
(emigranty), jimž hrozí deportace do rodných zemí, ve kterých se dostal k moci
fašistický nebo nacistický režim.
14. května 1940
Emma Goldman, skvělá řečnice, spisovatelka a bojovnice za ideály svobody a
rovnosti, umírá. Její tělo je převezeno do Spojených států, kde proběhne
oficiální pohřeb v Chicagu a po něm ještě vzpomínkový mítink v New Yorku. Harry
Weinberger, Emmin právník a přítel, ji symbolicky uvítal doma: „Doufali
jsme, že Tě budeme moci přivítat zpátky, nestalo se. Nyní to můžeme udělat
alespoň po tvé smrti“. Byla pohřbena na Waldheimském hřbitově v Chicagu,
poblíž obětí Haymarketského procesu... Na náhrobním kameni, který byl zhotoven
o mnoho let později, je zaznamenán jeden z jejích slavných výroků: „Svoboda
k lidem nesestoupí, lidé se k ní musí sami povznést!“
B.R.
podle
The Emma Goldman Papers